“Kalbimi kıranın ne olduğunu kimse bilmedi.”*
Marjane
Satrapi, İran asıllı çizgi roman yazarı. Sinema hayatına da, 2007 yılında, kendi
hayat hikayesini konu alarak yazdığı çizgi roman kitabı Persepolis’i animasyon film uyarlaması yaparak giriyor. 2011
yapımlı yine kendi yazdığı bir çizgi roman kitabından uyarlanan Azrail’i Beklerken’i ise Vincent
Paronnaud’la birlikte çekiyor. Filmde yer yer animasyon tekniği kullanılıyor ve
çoğunlukla masalsı öğelere başvuruluyor hikaye anlatılırken. Azrail’i Beklerken, kısa bir animasyonla
başlayan fakat konusu ve mekanı gerçek öğeler kullanılarak anlatılan, izlerken
masalsı bir tat bırakan bir film. Ve şunu da belirtmek gerekir ki Satrapi,
bilinmezliğin gölgesinde kalan, sadece mistik öğeleri barındıran bir İran filmi
sunmuyor. Aksine, 1958 yılında Tahran’ın en gözde keman virtiözünün “sıradışı”
hikayesini anlatarak daha ilk baştan bilinenden farklı bir modern kent hikayesi
anlatacağını belirtiyor gibi.
Aslında
Satrapi, asırlardır anlatılagelen Ferhat ile Şirin ya da Leyla ile Mecnun
hikayelerindeki gibi efsanevi bir aşkı kendi üslubuyla yorumluyor. Sonunda
ancak ölümün ayırabildiği ama kendisi hep ölümsüz ve dünyevi her şeyden
bağımsız olan bu aşkın günümüz dünyasında farklı bir çekiciliği olduğunu
belirtmek gerekir. Buna ek olarak Satrapi’nin, bu modern ve mistik aşk
hikayesini anlatmak için 1958 yılı Tahran’ını seçmesi ve anlatırken farklı bir
zaman algısı kullanarak masalsı aşkın gizemini koruması filmin konuyu işleyiş
açısından etkileyici yanlarından birisi. Yani filmin sonlarına doğru gizemi
çözülmeye başlayan ve Nasser Ali Khan’ı sebebi anlaşılamayan ölüm kararına
sürükleyen bu yabancısı olmadığımız büyük aşk hikayesi.
Filmin
dilinin Fransızca olması bu masalsı büyüyü gölgeliyor elbette fakat oyuncu
seçimleri ve kurgu konusunda çok başarılı olduğunu söylemek gerekir. Ayrıca, karakterlerin
hikayeleri detaylandırıldıkça İran’ın siyasetine ve modern aile ilişkilerine
dair de filmin eleştirel bir gündemi olduğunu görüyoruz. Satrapi, tanıdık bir
hikayeyi biçimsel açıdan yalın fakat içeriği derin bir şekilde anlatıyor.
*Filmin afiş cümlesi
Özlem D.
Özlem D.
0 yorum :
Yorum Gönder