28 Aralık, 2012



                             Bizim Büyük Çaresizliğimiz




                                                    
      “Başlayan ve biten şeyler Çetin, ölümlü olduğumu hissettiriyor bana. ölecekmiş gibi oluyorum.”

Hangi kitabı yazsam diye düşünüp dururken, düşünme kısmı görünmediğinden hep duruyormuşum hissi yarattığımı yeni fark ettim. O zaman yazmam lazım diye düşündüm ve kitabımı seçtim; "Bizim Büyük Çaresizliğimiz" Barış Bıçakçı imzasıyla 2004 yılında İletişim yayınlarından çıkmış.

Bu kitap aslında bir roman değil, bir dostluk muhasebesi. Okurken kendi dostluklarınızı da karşınıza alıp hizaya çekebileceğiniz bir kitap. Ne anlattığı önemli  nereye varmaya çalıştığı değil. Neredeyse çocukluk sayılabilecek yaşlarından beri birlikte olan iki insan, dost, kardeş, sevgili... ne demek istersiniz bir gün gelip de aynı kadına aşık olursa ne olur? Aşk onların ilişkilerini bozar mı, bozabilir mi? Yoksa onlar aslında birbirlerine mi aşıklardır? Bu mudur asıl çaresizlik yoksa genç bir kadına duyulan aşkın daha da belirginleştirdiği "yaşlanmak" mıdır?

Cevaplar bulmak için okunacak bir kitap değil, sorular sormak isteyebilirsiniz ama kendinize.. Ben kitabın yazısına başlamadan önce 'dostum'u aradım, "biz hiç aynı adama aşık olduk mu?" demek için. Açmadı telefonu, iyi ki de açmadı aslında bu sorunun cevabını biliyordum ama kaçırdığım bir yer varsa o an öğrenmemem iyi oldu.

Kitabın detaylı verilecek bir özeti olmadığından kısaca anlatacağım şeyler bu kadar. Hayata, aşka, dostluklara ve zamanın karşı konulmaz bir hızla geçişine dair farkındalıkları olan bir roman bu. Bendeki en büyük etkisi ise yukarıda da dediğim gibi dostluklar üzerine oldu.  Kısacası okunası bir kitap, bir baş yapıt değil belki ama içinize yer ediyor.

Not 1: Uzaklardan bir yerden Turgut ile Selim'in hikayesine de benziyor, burada da bir 'tutunamayan' olma hali var aslında ama bu hal esas eksen olmadığından kıyaslama yapılmaması daha doğru olur bence.

Not 2: Düş(le)mek adlı kitabı okuyanlar varsa aranızda, bu romanda o kitabın hissi yakaladım. Çok alakasızlar ama bir yandan da okurken ilk gençlik yıllarımda okuduğum o kitabı düşünmeden edemedim. Belki de yaşlanmanın verdiği özlemle aklıma geldi belki de paylaşılan dostluklar nedeniyle.. Bilemiyorum.

 "Hareket etmezsen acı üzerinde birikir."

5 yorum :

  1. aslında büyük bir benzerlik varmış aralarında. Düş(le)mek kitabındaki Hasan ve Yeliz'in uzun yıllara dayanan arkadaşlıklarının bir aşkla darmadğın olması mesela...

    YanıtlaSil
  2. sadece bana öyle gelmediğine sevindim açıkcası. ama, belki de dostumla aynı insana hiç aşık olmadığımızdan, dostukların aşkla dağılması benim algımın dışına çıkıyor. çok zor bir tecrübe.

    YanıtlaSil
  3. Hakan Bıçakçı değil, Barış Bıçakçı' dır. Bıçakçı yer olarak Ankara ve İstanbul'u konu aldığı ve anlatımındaki samimiyetten dolayı zevkle okuduğum bir yazardır. Yazış tarzı onun günlük yaşamda çok iyi gözlem yaptığını yansıtır. Her ne kadar 'Bizim Büyük Çaresizliğimiz' en tanınmış kitaplarından olsa da, Bıçakçı'nın tarzını sevdiyseniz 'Sinek Isırıklarının Müellifi ve Veciz Sözler' i mutlaka okumalısınız. Ayrıca İzafi Dergisi Mayıs 2013 sayısında Barış Bıçakçı dosyası hazırlamıştır, ilgilenenlere duyrulur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler dikkatiniz ve önerileriniz için.

      Sil